WRM 65 IBKI Erkende bijscholing

VERHOOGDE RIJVAARDIGHEID

Bijscholing voor rijinstructeurs Cat. B

Bijscholing boeken

Als rijinstructeur herken je kritische situaties doorgaans vroegtijdig dankzij ervaring, maar ook voor professionals blijft het belangrijk om de eigen voertuigbeheersing te onderhouden en verder te ontwikkelen richting verhoogde rijvaardigheid

Daarom verwelkomen we je graag eens uit op het circuit van Raceway Venray voor deze IBKI/CBR-erkende nascholing. Tijdens deze training verfijn je je voertuigbeheersing, vergroot je het inzicht in zowel de menselijke als technische (on)mogelijkheden en leer je bewuster omgaan met snelheid en ruimte. Bovendien ontwikkel je een scherpere coachingsstijl tijdens rijlessen onder specifieke omstandigheden.

Wat is onze hoop?
Dat rijinstructeurs de kennis- en verhoogde rijvaardigheidsadviezen zichtbaar laten terugkomen in hun instructie én in hun eigen rijvaardigheid.

Trainingsonderdelen

  • Theorie WRM 65
  • Stuurvaardigheid trainen
  • Hoge snelheid noodstops
  • Onder- en overstuur oefenen
  • Bedwing de uitdagende elandproef
  • De kijk, rem- en bochtentechnieken

Prijs, info en locatie

  • Deze bijscholing kost € 299 incl. BTW
  • Inclusief lunch, koffie, thee, frisdrank
  • Inclusief € 24 IBKI bijdrage
  • Goed voor 2 dagdelen
  • De tijden 08:30 uur tot 16:30 uur
  • Locatie: Circuit Raceway Venray
  • Deelname: Liefst met eigen (les)auto

Inbegrepen

  • Lunch en gezelligheid
  • Certificaat van deelname
  • IBKI Administratiekosten

Optioneel

  • Inzet RBWE huurauto
  • Inzet RBWE raceauto

Trainings onderdelen

Stuurvaardigheid perfectioneren

Van een rijinstructeur mag verwacht worden dat de stuurvaardigheid op een bovengemiddeld niveau ligt. Toch zijn rijinstructeurs net als normale mensen gevoelig voor routines en vertrouwen ze veelal op hun hoge orde vaardigheden. Toch blijft de stuurbehandeling een goede graadmeter van iemands rijtalent en veiligheid en dus besteden we tijdens deze training aandacht aan de zogeheten voorpak – doorgeeftechniek – een verfijnde stuurmethode of doorontwikkeling van de basis doorgeeftechniek. Tijdens de ultieme voertuigbeheersingsoefening, de reuzenslalom, krijg je alle ruimte om jouw stuurstijl te perfectioneren. Hierna maken jouw demonstraties niet alleen indruk op je leerlingen, jouw vakmanschap en rijvaardigheid straalt ook échte professionaliteit uit.

Hoge snelheid noodstops

Rijinstructeurs rijden duizenden kilometers per jaar en vertrouwen daarbij sterk op hun rijervaring. Toch raken remgevoel en besef van een veilige volgafstand soms wat naar de achtergrond. Tijdens deze oefening ervaar je opnieuw hoeveel ruimte er écht nodig is bij een noodstop, hoe remkracht zich opbouwt en welke foutjes makkelijk gemaakt worden, ook door ervaren bestuurders/ rijinstructeurs.

We gaan de hoge snelheid noodstops niet alleen trainen vanuit de bestuurdersstoel, maar juist ook vanaf de instructeursstoel. Veel instructeurs zitten iets naar achteren voor beter zicht, maar dat vergroot de afstand tot de rempedalen, met specifieke nadelen tot gevolg. Een waardevolle reality-check voor iedereen die dagelijks verantwoordelijk is voor veiligheid in de lesauto.

Onder- en overstuur

In de praktijk zien we dat het voorkomen van slippen slechts beperkt wordt overgedragen aan leerling-bestuurders. Vaak leeft de gedachte dat er weinig risico is zolang het niet sneeuwt. De werkelijkheid is echter dat antislipfouten ook op nat én droog wegdek voor problemen zorgen. Veel jonge bestuurders raken de controle kwijt doordat basiskennis over onder- en overstuur ontbreekt of niet bewust wordt toegepast. Daarom is het essentieel om deze kennis en ervaring het hele jaar door te trainen en te delen. De grootste fouten bij gladheid ontstaan immers vaak in periodes waarin grip ten onrechte als vanzelfsprekend wordt beschouwd.

De officiële elandproef

De elandproef is een stabiliteitstest voor personenauto’s, oorspronkelijk ontwikkeld in Scandinavië als simulatie van een plotselinge uitwijkmanoeuvre voor een overstekende eland. Moderne auto’s blijven tot circa 60 km/uur vaak redelijk stabiel, maar het vergt een alerte en getrainde bestuurder om slip te voorkomen en binnen de rijstrook te blijven. Deze situatie doet zich in de praktijk regelmatig voor, mede doordat bestuurders, ook instructeurs en leerlingen, vaak met slechts twee seconden volgafstand rijden. Daarom mag de elandproef niet ontbreken: een uitdagende oefening die iedere bestuurder scherp houdt, zorg dat je klaar zit voor deze super uitdagende rijvaardigheidsoefening.

Circuitrijden

Binnen een goede rijopleiding komt het begrip ‘positie’ vaak terug. Toch blijft de vraag vaak onderbelicht: waar plaats je jezelf op de weg, en waarom daar? Niet alleen om de regels te volgen, maar om overzicht te houden, rust te bewaren en risico’s te verkleinen. Op het circuit ervaar je als instructeur hoe groot het verschil is tussen gewoon rijden en rijden met een doordachte rijlijn. Een paar meter naar links of rechts kan bepalen of je voldoende ruimte hebt, het verkeer tijdig ziet en je voertuig stabiel blijft.

In deze module vertalen we inzichten uit de autosport naar de praktijk van de rijopleiding. Je leert werken met de drie R’en (Remmen, Rollen, Racen) en ontdekt hoe bewuster kijken, eerder informatie ophalen en vloeiender sturen direct leidt tot meer controle en vertrouwen, zowel bij jezelf als in je coaching. Het resultaat? Een scherper oog voor rijlijnen, meer grip op je eigen rijstijl en nieuwe manieren om leerlingen bewust te maken van het belang van een goede voertuigbeheersing. Nee het wordt geen racecursus, maar een leerervaring die je vakmanschap verdiept. En: rijden over het rijvaardigheidscircuit van Raceway Venray is óók gewoon een unieke beleving.

Deze bijscholing boeken?

Vul ons online vragenformulier in, en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Bijscholing boeken

Privacy Preference Center