WRM 65 IBKI Erkende bijscholing
Verhoogde rijvaardigheid
Verhoogde rijvaardig- heid
Bijscholing voor rijinstructeurs Cat. B
Nieuw: Een verhoogde rijvaardigheidstraining voor rijinstructeurs op Raceway Venray
Een rijinstructeur is dagelijks onderweg en dankzij veel rijervaring worden kritische situaties meestal vroegtijdig herkent en erger voorkomen. Toch blijft het onderhouden en uitdagen van rijvaardigheid ook voor (ervaren) rijinstructeurs raadzaam.
Graag nodigen we je daarom uit op het autosportcircuit van Raceway Venray voor deze door het IBKI en CBR gecertificeerde verhoogde rijvaardigheidstraining. Verwacht een paar nuttige en uitdagende oefeningen waarna het herkennen van de menselijke en technische (on)mogelijkheden weer bewuster dan ooit zullen verlopen.
Het resultaat uit dit soort belevingstrainingen is vaak een (nóg) betere woordkeuze en/ of een meer ontspannen coaching tijdens het lesgeven in specifieke weg- en weersomstandigheden. Wij spreken hierbij ook de ambitie uit dat dé kenmerken van verhoogde rijvaardigheid waaronder het zien, toepassen en/ of uitdragen van de ideale of veilige rijlijnen beter zichtbaar gaan worden onder lesauto’s op de openbare weg.
Bijkomende voordelen
In deze bijscholing zit natuurlijk een stukje theorie verwerkt want, hoe beter instructeurs een vergelijkbare uitleg en/ of de professionele termen hanteren des te beter dragen we met elkaar bij aan de verkeersveiligheid. Het komt tenslotte nog steeds voor dat rijinstructeurs technieken adviseren die inmiddels achterhaald zijn door de technologische vooruitgang, mede hierom is een regelmatige bijscholing een goed idee.
Trainingsonderdelen
- Theorie WRM 65
- Stuurvaardigheid trainen
- Hoge snelheid noodstops
- Onder- en overstuur oefenen
- Beleef de uitdagende elandproef
- De kijk, rem- en bochtentechnieken
Prijs, info en locatie
- Deze bijscholing kost € 299 incl. BTW
- Inclusief lunch, koffie, thee, frisdrank
- Inclusief € 24 IBKI bijdrage
- Goed voor 2 dagdelen
- De tijden 08:30 uur tot 16:30 uur
- Locatie: Circuit Raceway Venray
- Deelname: Liefst met eigen (les)auto
Inbegrepen
- Veiligheidsbriefing
- Certificaat van deelname
- IBKI Administratiekosten
Optioneel
- Inzet RBWE huurauto
- Inzet RBWE raceauto
Trainings onderdelen
Stuurvaardigheid perfectioneren
Van een rijinstructeur mag verwacht worden dat de stuur vaardigheid op een bovengemiddeld niveau wordt uitgevoerd. Maar rijinstructeurs zijn net als normale mensen ook gevoelig voor routines en dus is het raadzaam om de meest wenselijke stuurtechnieken af en toe eens op te frissen en/ of uit te dagen met de rijvaardigheidsoefening der rijvaardigheidsoefeningen, de slalom. En net zo vaak als leuk is of totdat er weer een instructeur-waardige stuur stijl is ontstaan en iedere leerling bestuurder straks jaloers meekijkt als jij een prachtige stuur demo geeft.
Hoge snelheid noodstops
Vaak vertrouwen rijinstructeurs op hun verkeersinzicht en weten ze kritische omstandigheden meestal goed te voorkomen. Toch weten we ook dat er tijdens rijopleidingen regelmatig nood-remmingen gedaan moeten worden. Daarom testen en trainen we graag eens jouw remvermogen en hoe goed jij in staat bent om tijdens zo’n hoge snelheid noodstop nog steeds de uitvlucht mogelijkheden te zien! Natuurlijk kan deze oefening ook gewoon veilig uitgevoerd worden met de eigen lesauto. En ter verdere beperking van slijtage aan de banden wordt het asfalt nat gemaakt.
Onder- en overstuur
In de praktijk zien we dat het voorkomen van slippen slechts in beperkte mate wordt overgedragen op een leerling bestuurder. Zolang het niet sneeuwt zal het allemaal wel mee vallen is wat wij vaak horen. Terwijl bij het rijden op een nat of droog wegdek dezelfde antislip-fouten worden gemaakt en de macht over het stuur wordt verloren omdat de basis van het (anti) slippen nauwelijks bewust aanwezig lijkt te zijn in het rijtalent van een (jong) bestuurder. Ofwel beter delen we onze kennis en kunde van hoe onder- en overstuur te voorkomen het hele jaar door aan onze leerlingen want de fouten bij gladde wegen ontwikkelen zich voornamelijk in de periodes dat grip hebben als iets vanzelfsprekend wordt ervaren.
De officiële elandproef
De elandproef is een stabiliteitsproef voor personenauto’s en ontwikkeld in Scandinavië als vergelijking van een overstekende eland/ een plotselinge schrik-uitwijk-stuur manoeuvre door de bestuurder. Hoewel de moderne auto tot zo’n 60 km per uur redelijk stabiel kan blijven vereist het een alert en getraind bestuurder om niet in de slip te geraken en binnen de breedte-markeringen van de rijstrook/ rijbaan te blijven. Deze manoeuvre komt regelmatig voor omdat ervaren bestuurders en zo ook instructeurs en hun leerling bestuurders vaak op slechts 2 seconden achter elkaar rijden. Daarom vinden wij dat de elandproef niet mag ontbreken, zorg dat je klaar zit voor deze super uitdagende rijvaardigheidsoefening.
Circuitrijden
Met de module circuit rijden willen we rijinstructeurs de vaardigheden voor het anti-slippen of het anti-schrikken nog bewuster maken door ze uit te dagen en de kans geven verder te trainen. Hoewel het soms moeilijk begrepen wordt is de logica t.a.v. de kijk, rem en bochten techniek zoals een autosportcoureur hanteert ook onmisbaar voor een rijinstructeur. Waar een coureur praat over snelheid gaat het over het zien van de mogelijkheid, het tegenovergestelde van gevaarherkenning is dan het vinden van de vrijheid om hard te gaan. Het zien en kiezen van deze posities maakt het grote verschil tussen een hoogwaardig getraind bestuurder (coureur) of de gewone automobilist die veel veiligheid dankt aan geluk. Binnen de autosport wordt er vaak gesproken over de 3 ‘R’ en. Wat we hiermee bedoelen? Zie dit maar als je eerste stukje huiswerk. Nee, het wordt geen racecursus maar er zijn gewoon raakvlakken die ook thuishoren in het bewustzijn en/ of rijvaardigheid van een professioneel rijinstructeur.
Deze bijscholing boeken?
Vul ons online vragenformulier in, en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.