One Pedal Driving Experience @ Raceway Venray

Op aandringen van examinatoren en gesterkt door mijn eigen ervaringen wil ik hierbij graag het WEL of NIET gebruiken van de B stand tijdens een praktijkexamen ter discussie stellen.

De B (Brake) stand betreft een regeneratief remsysteem waarmee het zogenaamde One Pedal Driving kan worden toegepast. Deze unieke vertragingstechniek heeft een grote invloed op de grootste oorzaak van ongevallen, te weten:

Een te hoge naderingssnelheid.

Ik ben daarom van mening dat we deze technische ontwikkeling vooral moeten toejuichen en het gebruik ervan maximaal moeten stimuleren naar elkaar maar, als ik hoor dat examinatoren in een gevaarlijke situatie terecht zijn gekomen omdat een examen kandidaat blijkbaar niet bekend of niet bewust was dat het los laten van het moderne gaspedaal een veel sterkere vertraging opwekt dan wanneer er gereden wordt in de D (Drive) stand, dan moeten we toch het één en ander gaan afvragen! Zeker omdat tijdens een examenrit het gaspedaal officieel afgekoppeld dient te zijn en een examinator slechts mondeling kan ingrijpen als blijkt dat het regeneratieve remmen voor een probleem zorgt met het achteropkomende verkeer.

  1. Hoe stimuleren we de vooruitgang van techniek en hoe demotiveren we de nieuwe veiligheidskansen niet?
  2. Wanneer is het raadzaam dat een (kandidaat) bestuurder zich beperkt tot slechts de ‘ouderwetse’ D stand?
  3. Welke veiligheidsvoorzorgen zou een examinator moeten hebben als er toch gereden wordt in de B stand?

Voor mij zijn de antwoorden eenvoudig hoewel ik me ook realiseer dat er uiteindelijk een beslissing genomen moet worden of de B stand aan mag staan tijdens een CBR praktijkexamen. De beweegredenen die we kunnen hebben zijn veelal gebaseerd op onze eigen ervaringen. De één gaat er makkelijk mee om en de ander heeft er merkbaar moeite me. Instructeurs, examinatoren en begeleiders tijdens proefritten schrikken zich soms een hoedje hoe een bestuurder kan reageren als het regeneratieve remmen wordt ingezet. Soms leidt het tot de meest gekke schrik reacties bij mensen dus, de uitingen van gevoelens tot en met discussie is meer dan terecht.

Ik ben van mening dat het One Pedal Driving gewoon beter aangeleerd moet worden en ik denk ook dat sommige mensen er niet of nauwelijks geschikt voor zijn. Deze manier van vertragen vereist een aanpassing in de routine, een groter besef dat veranderend rijgedrag een hinderlijk effect kan hebben op anderen en het belang van pro-actief anticiperen alsmede het toepassen van de juiste kijktechniek. Het blijkt dat deze bewuste uitvoering van de rijtaak niet voor iedere bestuurder haalbaar is. Sommige bestuurders kun je beter niet veranderen maar, het mag ook niet zo zijn dat we technieken als One Pedal Driving gaan benadelen omdat sommige bestuurders er moeite hebben.

Terug naar de vraag of de B stand gerbuikt mag worden tijdens een praktijkexamen voor het rijbewijs?

Mijn mening op vraag 1. Vrijwel alle vormen van ADAS moeten we leren kennen, ze begrijpen, de voordelen erkennen en het gebruik stimuleren, al vanaf de basis rijopleiding tot en met het examen alsmede bij het door-ontwikkelen van bewustwording en rijstijl via specialistische en verhoogde rijvaardigheidstrainingen. Als ook verwerkt tijdens merk/ model introducties met trainingsaspecten is het raadzaam om ADAS en OPD te omarmen want, technologische ontwikkelingen maken mensen meer bewust van hun tekortkomingen dan veel mensen kunnen vanuit eigen zelfreflectie.
De B stand ofwel het One Pedal Driving heeft namelijk zo’n gunstig effect op de naderingssnelheid dat we dit vooral niet moeten benadelen met het verbieden van een B stand tijdens een examen en/ of het demotiveren van het gebruik van de B stand. Natuurlijk zijn er voordelen te benoemen vanuit het langdurige coasten in de D stand maar feit blijft dat de manier van regeneratief afremmen precies die tekortkoming benadert dat menig bestuurder nooit heeft weten te bereiken uit eigen kunnen.

Dus zelfs na een heftige ervaring dat de techniek soms kan resulteren in gevaarlijke rijomstandigheden acht ik het verstandig om elkaar te blijven stimuleren en de technologische voordelen te benutten en indien nodig hiervoor de juiste trainingen te volgen.

We zitten met elkaar in een voortdurende transitie van techniek jegens old school wijsheid dus, laten we vooral niets gaan verbieden en/ of het mogelijke resultaat benadelen en ons uitsluitend bezig houden met het benadrukken van allerlei denkbare risico percepties binnen het gebruik van ADAS.

Mijn mening op vraag 2. Het slim gebruik maken van het regeneratieve remmen zal nu en voorlopig nog wel een tijdje beheerst gaan worden door hoe het altijd verloopt met technologische ontwikkelingen die zich mengen in het geroutineerde rijgedrag van bestuurders. Het kost tijd en acceptatie vermogen alsmede het besef dat alleen een goede rijvaardigheid het juiste gebruik van OPD zal vergroten. Ofwel voor de juiste toepassing van One Pedal Driving zal rijvaardigheid opnieuw het verschil gaan maken. Vanuit deze gedachte kan misschien dan gesteld worden: Bij een gematigde rijvaardigheid kan er maar beter gewoon in de D stand gereden worden. Hierbij wil ik verduidelijken dat een onjuist gebruik tijdens een examen niet thuishoort bij het afleveringsniveau door de rijschool.

Kandidaat bestuurders waaronder veel expats die in het bezit zijn van een buitenlands rijbewijs en ervaring hebben met het rijden van een EV voorzien van OPD zijn regelmatig verknocht aan deze techniek en zouden de mogelijkheid moeten houden om gewoon hun eigen rit uitvoering te demonstreren. En ook hier wil ik benadrukken dat iedere zelfstandige bestuurder in staat zou moeten zijn om de stap voorwaarts of terug te kunnen maken.

Mening op vraag 3. Om te voorkomen dat een examinator of instructeur onverhoopt in een gevaarlijke omstandigheid terecht komt door de werking van het regeneratieve remsysteem wil ik graag pleiten dat het gaspedaal weer wordt aangekoppeld tijdens de uitvoering van een examen.

Los daarvan is het raadzaam dat we allemaal, waaronder ook alle rijinstructeurs, coaches, docenten en examinatoren regelmatig aanvullende rijtrainingen blijven doen. Beginnende bij de startende rijinstructeurs die niet of nauwelijks hebben geleerd hoe veilig in te kunnen grijpen, het is eigenlijk gewoon onverantwoordelijk. De manier hoe het de nieuwe rijinstructeur vergaat is vergelijkbaar met het behalen van het rijbewijs, we leren voorbeeldige technieken in theorie en we laten je vervolgens aanmodderen in de praktijk totdat de betreffende instructeur ook door schrik, schade en schande voldoende onverschrokkenheid heeft ontwikkeld. Ook op het gebied van nieuwe technieken is het zeer raadzaam om deze systemen eens goed te kunnen beleven zonder de afleiding van het verkeer. Met het aanpassen/ uitdagen van rijvaardigheid kunnen vele schrik reacties voorkomen worden omdat er herkenning is. Dat is tenslotte één van de voordelen van een verhoogde rijvaardigheidstraining. Ik realiseer me dat het gedeeltelijk preken vanuit eigen parochie is, en gelukkig maar want anders zouden mijn overtuigingen niet bij mijn beroep passen maar, laat je niet verrassen, blijf je rijstijl ontwikkelen en schroom niet om toe te geven dat je geroutineerde rijstijl/ lesstijl/beoordelingsstijl soms meer gelijkgestemd mag of moet worden met de mogelijkheden van de techniek. Dan bereiken we het meest, tenslotte zullen we ook moeten realiseren dat One Pedal Driving en overige ADAS technieken nog maar een begin is van de aanstaande technologische hulp systemen die mogelijk worden gemaakt met de komst van Artificial Intelligence (AI)

Op de foto een mooi en vooruitstrevend voorbeeld van SPIE Nederland. Zij hebben hun nieuwe medewerkers eerst een OPD training aangeboden voor maximale veiligheid en rijplezier met het One Pedal Driving systeem in de nieuwe bedrijfswagens van hun mensen.