“Vakmanschap is geen routine, het is bewust blijven sturen”
Een ervaren chauffeur herkent risicovolle situaties. Maar écht vakmanschap gaat verder dan vertrouwen op ervaring alleen. Het vraagt ook om kritisch omgaan met voertuigbediening, de wíl om vaardigheden te blijven aanscherpen én het ontdekken van nieuwe manieren om schade en ongevallen te voorkomen.
Op het Code 95 Trainingscentrum van RBWE, gevestigd op het circuit van Raceway Venray, staat rijvaardigheid centraal. Met leuke en leerzame baanonderdelen bieden we chauffeurs een leerervaring die direct toepasbaar is in de dagelijkse praktijk. Onze trainingen wordt aangevuld met specifieke inzichten uit de autosport: praktische logica die het vakmanschap van iedere chauffeur versterkt.
Onze hoop?
Dat bus- en vrachtwagenchauffeurs de opgedane kennis en rijvaardigheidsadviezen zichtbaar laten terugkomen in hun vakmanschap: in hun voertuigbeheersing, in hun plaats op de weg en in hun houding in het verkeer. Dat zij de meest voorkomende ongevalsoorzaken en actuele schadefactoren binnen hun beroepsgroep herkennen én er bewust naar handelen om deze te voorkomen.
Trainingsonderdelen
- Theorie W02-1 of W03-1
- Manoeuvreer parcours vooruit
- Hoge snelheid noodstops op nat wegdek
- Remmen naar een gladde bocht op slipbaan
- Manoeuvreer parcours rijden in z’n achteruit
- Bochtentechniek trainen op het autosportcircuit
Prijs, info en locatie
- Deze bijscholing is op aanvraag
- Inclusief lunch, koffie, thee, frisdrank
- Goed voor 7 praktijkpunten Code 95
- De tijden zijn van 08:00 uur tot 16:00 uur
- Locatie: RBWE/ Circuit Raceway Venray
- Deelname: Met eigen voertuig
Inbegrepen
- Veiligheid en gezelligheid
- Certificaat van deelname
Trainings onderdelen
Manoeuvreren vooruit
Tijdens lastige situaties kunnen chauffeurs het echte manoeuvreertalent laten zien. Vaak hoor je zeggen: “Die chauffeur kan lezen en schrijven met zijn voertuig.” Maar wanneer de vraag volgt hoe of wanneer iemand precies moet in- of terugsturen, dan blijft het antwoord vaak steken bij: “Dat is gevoel, ik ken mijn wagen.” Toch zit de échte professionaliteit in het kunnen benoemen van de juiste stuurmomenten. Een vakbekwame chauffeur weet exact waar de in- en terugstuurpunten liggen en benut die slim om zonder onnodig heen-en-weer steken tot een vlotte, foutloze manoeuvre te komen. De sleutel? Rust. Veel incidenten ontstaan door te gehaast rijden.
Hoge snelheid noodstops
Vrachtwagenchauffeurs vertrouwen vaak op hun verkeersinzicht en weten kritieke situaties meestal te vermijden. Toch zien we nog regelmatig rookwolken onder trailerwielen of kop-staartbotsingen met meerdere vrachtwagens. Niet zo vreemd, want de toenemende verkeersdrukte dwingt veel chauffeurs tot een (te) korte volgafstand. De kans op een serieuze noodstop is daarmee groot.
Hoeveel meter heeft een vrachtwagen eigenlijk nodig om vanaf 80/ 90 km/u tot stilstand te komen? Wat doet een belading van 30 ton met die afstand? En wat gebeurt er als je met dat gewicht óók nog moet uitwijken om een aanrijding te voorkomen? Deze oefening maakt chauffeurs opnieuw bewust van de relatie tussen snelheid, stopafstand en belading. Kortom, een super nuttige oefening voor het aanzetten van de bewustwording omtrent het onderhouden van afstand, én super gaaf om te doen!
Onder- en overstuur
Een bocht te snel insturen is een fout die veel bestuurders maken. Het menselijke instinct zegt dan: nóg wat verder naar binnen draaien, om maar niet rechtdoor te schieten. Precies daar gaat het mis. Op een glad wegdek glijdt het voertuig dan juist nóg meer rechtdoor (onderstuur), of de voorwielen vinden ineens weer grip waardoor de neus onverwacht scherper indraait en er een nieuwe verandering in de balans bijkomt die het voertuig vervolgens dwars (overstuur) laat gaan en zelfs kan kantelen, zeker als het enorme gewicht van het asfalt afglijdt of de wielen ineens weer grip krijgen. Het bijzondere is dat het verschil tussen een gecontroleerde bocht of een kansloos ongeval soms niet meer is dan 5 km/u. Dit grensgebied staat bekend als de cirkel van Kamm en in onze training laten we chauffeurs dit fenomeen op een veilige manier zelf ervaren.
Manoeuvreren achteruit
Na het manoeuvreerparcours vooruit, volgt nu dezelfde route… maar dan in z’n achteruit. Een serieuze uitdaging, waarbij de chauffeur slim gebruik moet maken van alle hulpmiddelen: een bijrijder, een omstander, automatische manoeuvreerfuncties, omgevingscamera’s én vooral zijn eigen creativiteit. Doel is om niet blind te manoeuvreren, maar elke beweging raak te laten zijn en schadevrij door het parcours te laveren zonder pylonen te raken. Verwacht een oefening die alleen de échte manoeuvreertijgers in één keer foutloos kunnen afronden, zonder onnodig heen en weer steken. Ook hier geldt weer het principe: Slow is smooth, smooth is fast. Een denkwijze waarbij schadepreventie centraal staat; tot trots van de chauffeur én tot blijheid bij de wagenparkbeheerder die de portemonnee beheert.
Circuitrijden
In een rijopleiding valt het woord positie vaak, maar positie betekent meer dan slechts binnen de lijnen rijden. Het is een bewuste keuze voor optimaal zicht, grotere veiligheid en maximale voertuigbeheersing. Wat voor coureurs op het circuit pure noodzaak is, levert ook in het dagelijks verkeer een aanzienlijke veiligheidswinst op, zeker voor vrachtwagenchauffeurs met zware ladingen.
In deze module maak je kennis met autosporttechnieken die direct toepasbaar zijn in het dagelijks verkeer. Niet om harder te rijden, maar om bewuster te kijken, vloeiender te sturen en risico’s te beperken. Soms kan één meter naar links of rechts bepalend zijn tussen onrust en volledige controle.
Daarom hebben we het circuit en het uitdagende bochtenparcours speciaal geschikt gemaakt voor trainingen met bussen, touringcars en vrachtwagens. Uiteraard alles binnen de richtlijnen van het lesplan. We combineren circuitrijden met manoeuvreren vooruit: halverwege het parcours schakelt de chauffeur over van snelheid naar precisiewerk, met hindernissen die om millimeterwerk vragen. Het resultaat is een gave én leerzame oefening, door velen beschouwd als de meest indrukwekkende training/ bijscholing van allemaal.
Deze module is exclusief te boeken voor groepen van 12 tot 24 deelnemers. Wil je circuitrijden en manoeuvreren combineren? Kies dan voor de Circuit Editie (18 tot 24 deelnemers). Voor kleinere groepen van 6 of 12 deelnemers is de Paddock Editie de betere keuze.
Code 95 bijscholing boeken?
Vul dan ons online vragenformulier in, en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.