OVER ONS

Onze visie

Leren autorijden begint met het wegrijden, opschakelen, gas geven, kijken, sturen, stoppen, parkeren en manoeuvreren. Het vervolg van de rijopleiding op de openbare weg verloopt dan beter dan ooit tevoren.

Een veel gehoord gezegde is dat mensen het autorijden pas echt gaan leren nadat het rijbewijs is behaald. Een zin die slechts gedeeltelijk klopt. Rijervaring en zelfvertrouwen zal gaandeweg verbeteren maar, de pure bediening en beheersing is toch echt iets anders dan het verkeer begrijpen.

Vanuit onze ervaring binnen verhoogde rijvaardigheid en specialistische rijopleidingen kennen we de feedback. Cursisten met een rijbewijs bevestigen dat ze na het behalen van het rijbewijs al vrij snel andere volgordes zijn gaan toepassen. De wijze lessen van hun instructeur zijn dus minder goed geworteld dan de rijinstructeur heeft gehoopt.

De redenen hiervoor zijn echter bekend en kunnen voorkomen worden met een paar oefeningen uit de verhoogde rijvaardigheid. Een vaak gehoorde opmerking na zo’n rijvaardigheidstraining is dat cursisten deze vaardigheden graag hadden willen leren tijdens hun rijopleiding naar het rijbewijs. Deze opmerkingen hebben wij serieus genomen en dit heeft geresulteerd in de oprichting van de Rijbewijs Experience.

Contact opnemen
Leren autorijden

Modulair onderwijs - RBWE 1

De RIS is de meest toonaangevende rijopleiding waarin het modulair onderwijs wordt toegepast. Nemen we de RIS als voorbeeld dan zijn de eerste 18 scripts van de eerste module op de RIS instructiekaart gewoon uitvoerbaar op een speciaal hiervoor ingericht rijvaardigheidscentrum. Hiermee worden vele rijlessen op de weg voorkomen waarin lange rechte stukken, verkeerslichten, files en het halen en brengen van andere leerlingen niet meer van toepassing is. Hierom zijn de rijlessen op het circuit een stuk efficiënter en dankzij de speciale oefeningen ook veel effectiever.

Naast rijvaardigheid is ook de theorie onderdeel van een gedegen basis opleiding. Vanwege de vele ongevallen onder jongeren en de onverantwoordelijke resultaten van sommige theorie aanbieders hebben wij de ouderwetse klassikale theorie opleiding nieuw leven ingeblazen met een klassikale presentatie en een speciale theorie app. Op verzoek van rijscholen of bij voldoende interesse vanuit cursisten zelf, verzorgen wij een leuke en zeer leerzame klassikale theorie presentatie vol met lessen uit onze ervaringen.

Schadepreventie - RBWE 2

Module 2 binnen het modulair onderwijs betreft het naderen, oversteken en afslaan op kruispunten alsmede alle bijzondere verrichtingen. Maar ook het afstand houden, het onderhouden van het ruimtekussen en veilig omgaan met tegenliggers, rijstrook wisselen en het inhalen wordt behandeld. Ook deze module kan buiten het verkeer aangeleerd worden waarmee opnieuw de efficiëntie van onze rijlessen hoger is dan wanneer er veel gestopt, gewacht of gebracht moet worden in het dagelijkse verkeer.

Ook een veel voorkomend probleem is dat instructeurs hun cursisten al te vroeg belasten met allerlei hoge orde vaardigheden. Sommige instructeurs beweren wel eens dat het juist goed is dat cursisten vanaf het begin al bewust gemaakt worden van de aanwezigheid van het overige verkeer. Wij denken hier anders over want, als de bediening en beheersing over het voertuig nog gematigd is, dan komen de hoge orde vaardigheden zoals het overdragen van verkeersinzicht niet of nauwelijks binnen en is er letterlijk een lesuur weggegooid en het zet zelfs aan tot het ontwikkelen van rijangsten. Natuurlijk zijn er ook uitzonderingen, echter deze behoren toe aan het ervarings- en instructie talent van de betreffende verkeersdocent.

rijvaardigheids training

Verhoogde rijvaardigheid - RBWE ROSO

Module ROSO binnen de RIS Rijopleiding In Stappen wordt meestal aan het einde van de rijopleiding gedaan. Althans door slechts enkele rijscholen die het nut van zo’n training net als wij belangrijk vinden voor hun cursisten. Toch weten wij uit ervaring dat veel slipcursussen niet meer zijn dan een beetje proeven of snuffelen en dat er vooral gepraat wordt over bewustwording. Wij hebben onze RBWE ROSO daarom op een andere manier ingericht. Dit is te danken aan onze vroegere loopbaan binnen verhoogde rijvaardigheidstrainingen voor mensen met een rijbewijs.

De bewustmaking dat veel noodsituaties fout gaan kan een goede denkwijze zijn om jongeren te waarschuwen dat de foutmarges extreem kunnen klein zijn en dat ze dus maar beter weg moeten blijven van gevaar. Niets hiervan is onwaar totdat we gaan kijken welke menselijke en technische mogelijkheden vaak ongebruikt zijn gebleven en er vele ongelukken niet hadden hoeven te gebeuren. Een voorbeeld is de term ‘Noodstop’. Wij denken meer vanuit het principe dat het pas écht NOOD wordt als je niet weet hoe te remmen als het eens écht nodig is. Te vaak gebeuren er ongevallen omdat bestuurders zich lam schrokken door het geluid van het werking zijnde ABS remsysteem. Dit zou niet nodig hoeven te zijn. En daarom hebben we de ROSO ingericht als een echte rijvaardigheidstraining dat overeenkomt met een rijtraining voor ervaren bestuurders.

Einde RBWE – Dan beginnen met de rijlessen op de weg

De volgende fase in het modulair onderwijs is het beleven van de meest wenselijke gedragingen en procedures. En dat leren cursisten toch echt het beste bij een goede rijschool in het verkeer. De voorbereiding op het examen en de rijervaring komt daarna. Zo is de cirkel weer rond en wordt het nut van verhoogde rijvaardigheid eindelijk toegevoegd aan de basis rijopleiding naar het rijbewijs.

Meer weten over de initiatiefnemer van de Rijbewijs Experience of de achterliggende redenen lezen waarom de Rijbewijs Experience is opgericht? Bekijk het LinkedIn profiel van Pieter Blaak.

Meer informatie over RBWE

Meer informatie over RBWE? Neem dan contact met ons op.

Contact opnemen