RBWE 3ROSO

Rijden onder specifieke omstandigheden

In een rijopleiding naar het rijbewijs leren de meeste cursisten slechts hoe ze snelheid moeten maken op een normale manier maar, wat als er ineens hárd geremd of plotseling uitgeweken moet worden? Om dit soort niet-getrainde rijomstandigheden niet te laten uitmonden in een levensgevaarlijke situatie is deze rijvaardigheidstraining ontwikkeld.

Deze 4-uur durende rijtraining is inclusief een presentatie over de meest voorkomende ongeval- en slip oorzaken, een demonstratie van de relatie snelheid versus stopafstand en de coaching wordt gedaan door ervaren rijvaardigheidstrainers.

Reserveer nu
Rijvaardigheidstrainingen rijscholen

Anti-slip presentatie

Om de grenzen van het autorijden niet onbewust te houden is er een bepaalde basis kennis nodig. Dit hebben we verwerkt in een presentatie met mooie filmpjes en een uitleg van de meest voorkomende slipoorzaken. Een auto gaat tenslotte niet zómaar in de slip, er zijn echt een aantal zaken, geluiden, gevoelens en vervormingen aan vooraf gegaan die iedere bestuurder op z’n minst zou moeten herkennen/ leren/ beheersen.

Rechtdoor glijden of dwars gaan

Het rijgedrag van een auto is afhankelijk van de balans in het voertuig en de verschillen van grip met het wegdek onder de voor- of de achterwielen. Het is dus maar de vraag welke slip jij het eerst kunt verwachten in de auto waarmee je rijdt. Natuurlijk is slippen een situatie die we maar beter moeten voorkomen want de fout marge in het verkeer is zó klein dat menig (anti)-slipcursus is veranderd tot een bewustwordingstraining en bij sommige aanbieders is het meer te vergelijken met een lachen-gieren-brullen uitje. Wij respecteren deze allebei want, iedere rijbeleving is meegenomen en links- of rechtsom kan het bijdragen aan het rijtalent of het bewustzijn van de betreffende bestuurder.

Toch denken wij met onze benadering meer te kunnen bereiken want, veel slippartijen resulteren in een ongeval omdat bestuurders simpelweg de kenmerken van dreigend gripverlies nooit hebben leren herkennen. De schrik reactie verergert de boel en dan ‘zijn de rapen gaar’. Daarom bieden wij onze cursisten een speciale testbaan waarop de grenzen op een veilige manier opgezocht kunnen worden, de beheersing getraind zal worden en de veiligheid, rijplezier en het vertrouwen op de weg zal toenemen.

Startcursus autorijden
Hoge snelheid slaom

Maximale remkracht bereiken

Veel noodsituaties ontstaan doordat mensen nooit de maximale mogelijkheden van het remsysteem hebben getraind. Ten onrechte wordt gedacht dat rijden en remmen op een droge weg eenvoudig is omdat er veel grip is. Toch is de mate van grip veelvuldig de reden dat bestuurders de macht over het stuur verliezen tijdens het maken van een nood(stuur)stop. Het vereist een actieve zithouding, een goede grip op het stuur en een geoefende remkracht om alles uit het remsysteem te halen dat er in zit. Wij zijn dan ook geen fan van het woord ‘noodstop’. We leren onze cursisten liever om een nood situatie te voorkomen door de maximale rem capaciteiten bewust te ervaren en goed te trainen.

Remmen en uitwijken op glad wegdek

Het mag duidelijk zijn dat wanneer het wegdek nat wordt of zelfs glad door olie, zomerschuim, sneeuw, ijs of ijzel dat de remvertraging enorm zal verslechteren. Het op tijd tot stilstand komen op een gladde weg is dan ook een frustrerende bezigheid met een hoge schadekans tot gevolg. Om bewuster te worden van de enorme remweg en de slechts beperkte stuur mogelijkheden hebben we een winters wegdek klaargelegd. Tijdens deze oefening ervaar je goed wat het nut is van het ABS remsysteem, iets dat je zeker moet willen hebben en optimaal gebruiken als je binnen de grenzen wilt blijven.

Bochtentechniek

Bochtentechniek

Het naderen, doorrijden en uitkomen van bochten is een belangrijke rijvaardigheid. Na het herkennen van de bocht dient de bestuurder de zogenaamde piekremming toe te passen. In eerste instantie kijken we – en volgen we – de buitenkant van de bocht totdat we kunnen zien waar de weg weer recht wordt. Dan knijpen we de bocht dicht naar de binnenkant en vanaf het moment dat we het hart van de bocht ‘geraakt’ hebben geven we weer gas bij. Om deze ideale rijlijnen te zien en deze te berijden hebben we een unieke circuit training met stoere race auto’s voor je klaar staan. Nee het is geen race cursus, maar het levert je wel diezelfde veiligheid waar iedere coureur op vertrouwd.

Als we het nut van deze bochten techniek training op het circuit inbeelden voor de rijlessen op de weg, dan kunnen we denken aan het beroemde CBR zinnetje “plannetjes maken”. Ofwel actief anticiperen. Het eerst kijken dan doen principe. Voor het insturen naar het verste punt de bocht inkijken. Letterlijk achter de ogen aansturen. Het is de waarnemingscyclus pur sang. In de rijvaardigheid gebruiken we graag de cirkel van Kamm. Een natuurkundig model waarin duidelijk wordt welke krachten er inspelen op een auto en welke handelingen gedaan moeten worden om alles zo goed mogelijk uit elkaar te houden. Maar ook zaken als sturen met het gaspedaal, progressief sturen en de piekremming komen allemaal in optima forma aan bod en het levert gewoon de betere bestuurders af. Deze bochten techniek training kan gedaan worden met de lesauto van de rijschool of cursisten rijden in de gave raceauto’s van de RBWE.

Demonstratie afstand houden

Dat mensen bijzonder zijn weet iedereen. Dit is ook te merken als het gaat om afstand houden. Veel mensen die zich netjes aan de wet houden en gedisciplineerd 2 seconden afstand houden wanen zich veilige bestuurders totdat een voorligger ineens een noodstop maakt of onverhoopt ergens bovenop klapt. Dan pas ontstaat het besef dat 2 seconden afstand houden niet meer is dan een wettelijk minimum en daarmee onvoldoende ruimte is om een aanrijding te voorkomen. Dit besef demonstreren we op een realistische manier en zet hopelijk aan tot een andere omgang met afstand houden.

Voor jongeren die deze cursus meemaken is het ook zeer nuttig om de reacties en grote ogen te zien van de meer ervaren bestuurders. Velen van hen achten het nauwelijks mogelijk om nog afstand te nemen. Het geautomatiseerde gezegde dat er altijd iemand tussen komt als je een keer afstand hebt klopt inderdaad. Dan wordt het wringen of persen en dit resulteert in een sterkere motivatie om de volgende keer nóg minder ruimte te geven zodat deze irritante verkeersbeweging niet meer kán gebeuren. Dit kan zich zo ernstig ontwikkelen dat sommigen zelfs gevaarlijke bumperklevers worden en anderen ze dan met hun nek moeten opvangen als het onverhoopt een keer fout gaat.

Wat denk je ervan, met deze unieke ROSO training stap jij toch nóg zelfverzekerder in en stapt je examinator straks zonder knikkende knieën met jou uit. Je bent geslaagd.

Reserveer nu

Start jouw rijbewijs avontuur op het circuit!

Wil je meer info over Rijbewijs Experience, of wil je weten of jouw rijschool ook deelneemt? Neem dan contact met ons op.

Contact opnemen